maanantai 1. syyskuuta 2014

Istu kauniisti, hiljaa ja kiemurtelematta!

Hyvinkäällä Anttilan koulun toisen luokan oppilaat saavat itse valita työskentelypaikkansa. Työ maistuu yleensä parhaiten siinä paikassa, minkä on itse valinnut. Luonnostaan liikkuvaa lasta on kauheaa pakottaa istumaan hiljaa. Paikan valitseminen ei ole minulta pois. Miksen sallisi oppilaideni valita paikkaansa ja liikkua? Sitäpaitsi - liikunhan itsekin tunnilla koko ajan.

Istun hetken tässä - avustajan rooli on kiertää, ohjata ja neuvoa
Vierekkäin, tarpeeksi kaukana, mutta lattialla
Parin kanssa on parasta
Inkkari-istunta sopii välillä
Seison pöydän päädyssä ja nojaan pöytään
Polvet koukussa Sumdog-peli sujuu
Oikeastaan keittiöjakkara ei ole yhtään hullumpi istuin
Haen värikyniä, saksia ja liimaa, ne ovat luokan sivupöydällä
Tyttöjengissä työ maistuu - lattialla tyyny vatsan alla
Jos saan valita, niin matolle ehdottomasti
Mukavaa, kun erityisopettaja on selustatukena
Sohvalla on parhainta
Pöydän ääressä oli rauhallinen soppi - on aikaa mietiskellä ja tuumailla
Olen kyhännyt porrasjakkarasta konttorini
Tietsikalla työskennellessä voi hyvin kyykytellä varpaillaan
Jospa lymyilenkin pöydän alla....
Säädetyillä jalkatuilla varpaat kiemurtelevat vapaasti

Minkä paikan sinä valitsisit? Mikä sopisi sinulle parhaiten? Mikä paikka motivoisi sinua työskentelemään innokkaasti?

Teksti ja kuvat: Jaana Perkinen

3 kommenttia:

Tuija kirjoitti...

Minun 5.luokkalsiset tekevät hyvin paljon tehtäviä istuen matoilla tai muissa tyhjissä tiloissa. Ja työintoa riittää.

Jaana Perkinen kirjoitti...

Hienoa, Tuija! Kuulostaa hyvältä. Itsekin monesti ihmettelen, miten suuri vaikutus paikan valinnalla on työintoon. Olisiko se juuri sitä paljon puhuttua autonomiaa?

Helena Hovila kirjoitti...

Ajankohtainen teksti. Mietin päivittäin oppilaiden istumapaikkoja ja vapautta. Sovittelen ja luon puitteita 6.luokan kasvulle kohti yläkoulua.