Ensimmäinen luokka
Opettajan tehtävä on tukea jokaisen
oppimista ja kohdella kaikkia tasa-arvoisesti. Tähän jokainen opettaja varmasti
pyrkii. Miten sitten tulisi eriyttää opetusta niin, että heikot oppilaat saavat
tarvitsemansa tuen ja erityisen taitaville tarjotaan uusia haasteita, jotka
vastaavat heidän taitotasoaan. Ongelmaa ei suinkaan helpota se, että usein
oppilaat haluavat tehdä samaa kuin toinenkin. Miksi tuo saa pelata, kirjoittaa
tai tehdä noita tehtäviä ja miksi tuolla on erilainen kirja?
Aasta se alkaa |
Tasavertaisuus
Meillä peruskoulussa peräänkuulutetaan
tasavertaisuutta. Jokainen lapsi on erityinen ja oikeutettu saamaan ikä- ja
kehitystasolleen sopivaa hyvää opetusta. Jokaista oppilasta tulee kohdella
tasapuolisesti ja arvokkaasti. Jokainen meistä ansaitsee kiitoksen hienoista
suorituksista ja taidoista tiedostaakseen, että on hyvä ja taidokas juuri tässä
asiassa. Onko yhdenvertaisuus ja tasapuolisuus sitä, että kaikille mitataan
koulussa kaikkea saman verran? Vai olisiko se sittenkin sitä, että antaisimme
jokaiselle hänen tarpeensa mukaisesti?
Kuvat ClipArtista |
Integrointi ja inkluusio
Tasavertaisuuden jatkumona toivotetaan tervetulleiksi integrointi ja inkluusio inklusiivisine kasvatuksineen, ja matkataan kaikille kohti yhtenäistä peruskoulua. On yleistä tukea, tehostettua tukea ja erityistä tukea. Onko niin, että eriyttämisen, integroinnin, ja tuen antamisen huumassa on lahjakkaiden oppilaiden huomioinen unohtunut kokonaan?
Opettajien syyllistäminen on turhaa, sillä
monet heistä työskentelevät jo nyt äärirajoillaan. Usein tätä tuen antamisen
sumaa on purkamassa erityisopettaja yhdellä tai kahdella viikkotunnilla ja se
ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Osa luokista on onnellisessa asemassa saadessaan
kouluavustajan, joka tukee erityisen haastavia oppilaita luokassa.
Mitä tekevät nokkelat, näppärät, taitavat,
nohevat tai lahjakkaat? Missä välissä opettaja ennättää kehua, kannustaa ja
kiittää heitä, tai olla kiinnostunut heidän tekemisistään? Ovatko he ryhmä,
jotka saavat selviytyä itsekseen ja yrittää pärjätä omillaan? Syydetäänkö
heille lisätehtävää lisätehtävän perään, että ovat ainakin hiljaa eivätkä
vaatisi mitään?
Älä kovin kehu, ylpistyy vielä
Kahlitsevatko meitä suomalaisia yhä sanonnat, ”joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa” tai ”ei kannata kovin kehua, siitä voi ylpistyä”? Annammeko tarpeeksi kiitosta niille, jotka ymmärtävät tehtävät lauseen puolikkaasta? Pitääkö kaikkien olla samanlaisia, samassa kohdassa ja samalla sivulla, jotta olisimme tasa-arvoisia? Voisimmeko arvostaa myös erilaisuutta, joka näkyy joillakin oppilailla taidokkuutena ja erityislahjana jollakin osa-alueella? Olisiko mahdotonta nostaa jalustalle myös taitavia oppilaita samoin kuin annamme kiitosta ja pönkitystä niille, jotka kamppailevat haaste- ja ongelmaviidakossa? . Kun opimme arvostamaan toistemme erilaisuutta, huomaamme, että kiitoksen antaminen ei ole keneltäkään pois; ei siltikään, olivatpa taitomme sitten synnyinlahjana saatuja tai ahkeruudella ansaittuja.
Joka kuuseen kurkottaa.... |
Oppimista pienryhmissä taitojen mukaan
Matematiikan yksilöllisen oppimisen menetelmä
Tasa-arvo on tärkeä asia. Kunpa vielä oppisimme aidosti ja vilpittömästi
riemuitsemaan toistemme erilaisuudesta - siitäkin, että joku sattuu olemaan
lahjakkaampi, taitavampi ja nokkelampi kuin minä.
Lahjakkaat lapset:
Teksti on julkaistu aikaisemmin Lahjakkaat lapset sivuilla, osoitteessa
http://lahjakkaatlapset.fi/2014/02/05/tasapuolisuuden-ja-tasapaistamisen-dilemma/
Teksti on julkaistu aikaisemmin Lahjakkaat lapset sivuilla, osoitteessa
http://lahjakkaatlapset.fi/2014/02/05/tasapuolisuuden-ja-tasapaistamisen-dilemma/
Loppukevennys:
Teemu Selänne, kaikkien aikojen kiekkolegenda!
Teemussa tuntuu yhdistyneen
kaikki maailman hyvät ominaisuudet: sydämen sivistys, hienotunteisuus,
pelisilmä, ahkeruus, sinnikkyys, nopeus, kestävyys jne. Hyveiden määrä on
loputon. Onhan mahtavaa olla suomalainen juuri näinä hetkinä. Hienoa, Teemu ja
hienoa suomalaisuus! Huippufiilis ja Teemun taidokkuus jäällä eivät kuitenkaan
ole tulleet itsestään.
Minä epäurheilijamaisena ihmisenä en tietenkään tiedä jääkiekosta mitään,
mutta rohkenen ottaa joitakin ”heittoja” pelin avaamiseksi. Onkohan opettaja luisteluttanut Teemulla kehää, ettei hitaampi luistelija
pahottaisi mieltään, turhaantuisi ja heittäisi kypärää kaukalon kaiteeseen?
Onkohan Teemun pitänyt kaikkien luistelutuntien aikana toimia ns.
apuluisteluopena, tai onkohan hän joutunut luistelemaan aina eri
luistimilla (pikaluistimet, kaunoluistimet) ikään kuin laajentaakseen ja
syventääkseen osaamistaan? Onkohan Teemun täytynyt joka tunnin aluksi kerrata
liukumista ja tönkköluistelua eteenpäin? Mikä ihme siinä onkaan, että todennäköisesti taito- ja taideaineissa voi edetä omien kykyjen ja taitojen mukaan, mutta oppikirja on niin pyhä ja koskematon, että maaliin pitää tulla aina kaikkien rintarinnan ja yhtaikaa.
Sitkeä harjoitus tekee mestarin
Tuskin tuntisimme tai tietäisimme Teemu Selänteestä mitään, jos taitavat
valmentajat, opettajat ja kannustava kotiväki eivät olisi nähneet tämän pienen
pojan lahjakkuutta ja antaneet hänen kehittyä taitojensa ja kykyjensä
edellyttämällä tavalla maailman huipulle ykköspelaajaksi.
Super-Teemu
Teksti ja kuvat: Jaana Perkinen
Lisätietoja yksilöllisen oppimisen menetelmästä maot.fi by Pekka Peura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti