Anttilantalossa Satumetsän toiminnallinen matematiikan hanke on
käynnistetty v.2012 syksyllä. Malli on jatkoa Satumetsän kielellisen kehityksen
toiminnalle, mikä käynnistyi jo v. 2010. Positiivinen palaute kielellisen
kehityksen toimintamallista inspiroi meitä kehittelemään työtapoja, jotka
vahvistaisivat myös lasten matemaattista ajattelua ja olisivat näin
luonnollinen jatkumo kielelliselle toimintamallille. Satumetsän matematiikan kehittelijöinä
ovat toimineet Anttilantalon esikoulun lastentarhanopettajat, lastenhoitaja, päiväkodinjohtaja, Vehkojan koulun laaja-alainen erityisopettaja ja kaksi
Anttilantalon luokanopettajaa.
Toiminta-ajatus:
Matematiikan opettamisessa käytetään
lapsilähtöisiä opetusmenetelmiä ja opetusta säätelevät vahvasti toiminnallisuus
ja konkretia. Oppilas saa tehdä havaintoja ja pyrkiä ratkaisuihin kaikkien
aistien avulla ” Learning by doing”-periaatteella.
Opetuksessa käytetään paljon konkreettisia välineitä, pelejä ja leikkejä.
Keskeistä opetustuokiossa on oppimisen ilo, oivaltamisen ja tekemisen riemu
ja avoin vuorovaikutus molempiin suuntiin lapsen ja opettajan välillä.
Satumetsän matematiikassa työskennellään lukualueella 1-10
Lukukäsite: lukumäärä, lukusana ja numerosymboli
Satumetsän matematiikan tavoitteet:
1. Varhainen tuki, oppimisvaikeuksien ehkäisy
2. Moniammatillinen yhteistyö
3. Joustavan ja turvallisen nivelvaiheen turvaaminen eskarista kouluun
4. Eriyttäminen ylös ja alas
![]() |
Kaavio Satumetsän matematiikan ryhmistä |
Satumetsän matematiikan sisällöt:
1. Ympäristössä olevien geometristen muotojen
havainnointi, kuvailu ja nimeäminen
- neliö, kolmio, ympyrä, suora, piste
- kuvioiden nimeäminen, piirtäminen ja jäljentäminen
- kappaleiden nimeäminen, rakentelu,
- tunnistaminen kuutio, ympyrälieriö, pyramidi jne.
2. Mittaamisen periaate, monipuolisten
mittavälineiden käyttö ja mittaustuloksen arviointi
- pituus, metri, senttimetri;
- massa, kilogramma, gramma,
- tilavuus, litra, desilitra, niiden käyttämistä ja vertailua
3. Aika käsitteenä ja ajan konkretisointi
- vuodenajat, kuukaudet, viikonpäivät,
- kello; puolet ja tasatunnit
4. Raha maksuvälineenä
- hinta,
- euro ja sentti
5. Matemaattis-loogiset periaatteet
- lukujen ominaisuudet;niiden vertailu, luokittelu, järjestäminen, lukujen hajottaminen ja kokoaminen konkreettisin välinein
- kymmenjärjestelmän rakentumisen periaate
6. Tietokoneavusteiseen opetukseen tutustuminen
- taulukot, diagrammit, Word-tiedosto, taulukon ja kuvien lisääminen, tulosten tulkinta
- yksinkertaisten ja helppojen opetuspelien hallinta
7. Matemaattisetpelit
- matemaattisen ja loogisen ajattelun kehittämiseen soveltuvia matikkapelejä (noppa-, lauta- ja korttipelit)
Miten ryhmät ja toiminta on suunniteltu?
Jokainen ryhmänvetäjä suunnittelee valitsemastaan alueestaan 3 loogisesti
etenevää matematiikan oppituntia. Jokainen 10 oppilaan pienryhmä kiertää
lukuvuoden aikana kaikki seitsemän matematiikan ryhmää. Lukuvuoden aikana
jokainen oppilas saa 21 tuntia opetusta matematiikassa.
Mistä resurssit hankkeelle?
Hyvinkään kaupungin panostus esi- ja alkuopetukseen on ollut esimerkillistä
niukasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Opetuslautakunta on päätöksellään
myöntänyt Anttilan koulun oppilaille yhden ylimääräisen viikkotunnin, joka
käytetään toiminnallisen matematiikan järjestämiseen. Lisäksi olemme saaneet
kaupungilta hankerahaa, joilla on hankittu matematiikan välineitä.
Hanketta on tuettu myös lahjoituksin. Aronet ja Lyreco lahjoittivat meille
dataprojektorin ja Smartboardin. Taulu tykkeineen luovutettiin syksyllä 2012 juhlallisin menoin. Tilanne oli lämmin ja koskettava; lahjoittajat liikkuttuivat lasten vilpittömästä ilosta. Okka-säätiö on myöntänyt meille apurahaa
välinehankintoihin ja matematiikan mittareiden laatimiseen.
Muuta:
Ensiarvoisen tärkeänä näkisin Hyvinkään kaupungin positiivisen ja kannustavan suhtautumisen
opetuksen kehittämiseen. Ilman laajakatseisia ja tukevia esimiehiä (Vehkojan
koulun rehtori ja Anttilan päiväkodinjohtaja) toimintaa ja hankkeen
toteutumista olisi ollut mahdoton toteuttaa. Yhdessä motivoituneiden ja ammattitaitoisten kollegoiden kanssa on ollut ilo työskennellä. Monta huipputyölästä, mutta sitäkin antoisampaa suunnittelu- ja valmisteluiltaa on Anttilantalossa vietetty. Eikä turhaan ollenkaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti