Idea ja oma pedagoginen muutoshalukkuuteni ja hankkeen toteuttaminen saivat alkunsa Kari Uusikylän kirjasta Lahjakkaiden kasvatus
Satumetsän historia ulottuu aina vuoteen 1995,
jolloin Espoon Karamziinin koulun opettajat
ja lähialueen lastentarhanopettajat loivat yhteisen Hyvä alku- hankkeen. Hyvää
alkua toteutettiin kerran viikossa koulun tiloissa. Esikoululaiset ja
ensimmäisen luokan oppilaat jaettiin kielellisten taitojen perusteella
pienryhmiin ja jokaisessa ryhmässä kielellistä tietoisuutta kehitettiin
tarjoamalla juuri sille ryhmälle sopivia kielellisiä haasteita ja harjoitteita.
Tavoitteena oli koulun ja päiväkodin saumaton yhteistyö, joustava siirtyminen
esikoulusta kouluun, varhaisen tuen toteuttaminen ja kielellisesti taitavien
huomioiminen. Tuolloin hankkeessa mukana olivat koulun ensimmäisten luokkien
opettajat, laaja-alainen erityisopettaja ja esikoulujen lastentarhanopettajat.
Nykyinen Satumetsän hanke toimii neljättä vuotta
Hyvinkäällä Anttilan talossa; rakennuksessa, missä alakoulun 4 luokkaa ( 2
ykköstä ja 2 kakkosta) toimivat samoissa tiloissa päiväkodin kanssa. Hanketta
ovat olleet suunnittelemassa Anttilan päiväkodinjohtaja, laaja-alainen
erityisopettaja, esikoulun lastentarhanopettajat ja kaksi Anttilan koulun
alkuopettajaa.
Ensimmäisen
luokan ja päiväkodin esikoululaiset (yhteensä n.70 lasta) jaetaan kerran viikossa yhden oppitunnin ajan ( 45
min) seitsemään ryhmään. Jokaisessa ryhmässä on n. 10 lasta ja kutakin
ryhmää ohjaa yksi aikuinen. Mukana hankkeessa on päiväkodinjohtaja, 3
lastentarhanopettajaa, lastenhoitaja, laaja-alainen erityisopettaja, kaksi
luokanopettajaa ja kaksi kouluavustajaa. Ryhmissä voi olla sekä ekaluokkalaisia,
että esikoululaisia tai pelkästään joko tai. Jokaisessa ryhmässä oppituokion
rakenne ja sisältö ovat samat. Toimintaa eriytetään vastaamaan kunkin ryhmän
haasteita ja tavoitteita. Toiminta aloitetaan syyskuun puolessa välissä.
Kokeiluun osallistuvien vanhempia on informoitu hankkeesta ja sen tavoitteista
(vanhempainillat, kirjallinen tiedote). Kerran kahdessa kuukaudessa
ryhmänohjaaja lähettää vanhemmille informaatiota ryhmän etenemisestä.Laaja-alainen erityisopettaja ja lastentarhanopettaja muodostavat ryhmät lasten kielellisten tieto-, taito- ja valmiustasojen perusteella.
Äidinkielen oppituokioiden rakenne
ja sisältö:
Kuunteleminen
Jokaisella
oppituokiolla kuunnellaan lyhyt satu, tarina, kertomus, runo tai muu
kirjallinen tuotos, joka tarkoituksena on virittää ja motivoida oppilas
tuokiota varten.
Kuullun
ja luetun ymmärtäminen
Oppituokioilla
harjoitellaan myös kuullun puheen/äänen ymmärtämistä ja luetun tekstin
ymmärtämistä. Motivointitekstiä avataan keskustellen, tarkennetuilla
kysymyksillä ja kuvilla.
Tekstin
tuottaminen, kirjainten tuottaminen, kirjainten rakentelu
Jokaisella
oppituokiolla harjoitellaan kirjainmuodon tuottamista rakentelun, piirtämisen
tai kirjoittamisen avulla.
Puheen
tuottaminen, keskustelu, ilmaisu
Oppituokiossa
on osuus, joka tukee oppilaan puheen ilmaisua ja sen kehittymistä – keskustelu,
kertominen, pienet esitykset (nukke-, pöytäteatteri tms.) yksin, pareittain tai
ryhmässä.
Tekstin
lukeminen, kirjainten ääntäminen, kirjainten nimeäminen/tunnistaminen
Tuokioilla
harjoitellaan tekstin ääneen lukemista, tavutusta, kirjainten nimeämistä ja
kirjain-äänne vastaavuuden tuottamista.
Liike
(rytmitys, kehon hallinta)
Kuuntelemista,
tekstin ja puheen tuottamista harjoitellaan kehorytmien ja liikkeen avulla.
Toiminnassa käytetään paljon leikkejä ja pelejä.
Esi- ja alkuopetusikäisten lasten yhteistoiminta helpottaa lapsen koulun aloittamista. Se mahdollistaa lasten välisen vuorovaikutuksen ja vertaisoppimisen ja lisäksi se laajentaa opetuksellisin järjestelyin mahdollisuuksia huomioida lasten erilaiset taito- ja tietotasot sekä oppimistyylit.
Oppimisen ja oivaltamisen iloa ja riemua! Kaikki voi olla toisin - Anttilassa ainakin!
1 kommentti:
Hei mää muistan ton Hyvä alku -projektin vuosituhannen vaihteesta. Omalta ekaluokalta en muista, mutta eskariajalta kyllä. Se oli mun mielestä eskarissa kaikista parasta, pääsi tekemään koululaisten juttuja. :)
Lähetä kommentti